Sychravý večer, člověk by psa ven nevyhnal a golf hraje jenom @JanKostalCZE a spol, protože jak si nestříkne denně alespoň 18 jamek, má absťák. To my ostatní, když je nečas (s malým "n"), si na chatě zapálíme kamna, uděláme svařák a abychom se rodině družili, hrajeme společenské hry. Leč co dělat, když toho po ruce moc není a nebo se jede třeba vlakem na výlet? Zahrát si lodě a nebo ještě lépe - jejich modifikovanou verzi: JAMKOVKU.
---
JAMKOVKA
počet hráčů: 2
potřeby: čtverečkovaný papír, psací tužky
doporučený věk: 6+
cíl hry: zahrát jako první všech devět jamek soupeře
Hra v krátkosti: Každý z hráčů si připraví dvě hrací pole 10x10. Jedno pro sebe, jedno pro soupeřovu devítku. Do svého pole umístí všechny své jamky, soupeř učiní to samé. Jakmile je toto hotovo, hráči se střídají ve svých ranách do soupeřovi devítky - cílem je jako první zasáhnout všech devět jamek soupeře (polí z vyznačenou vlaječkou).
Pravidla hry a příprava:
Jamkovka nemá komplikovaná pravidla. Jedná se o upravená pravidla známé hry Lodě, případně chcete-li námořní bitva, jejíž pravidla najdete např. tady, tady nebo tady.
1. příprava hracího pole - hřiště: oba hráči si připraví dve hrací pole o rozměru 10x10. Svislou osu označí kvůli souřadnicím čísly 1-10, vodorovnou A-J, viz obrázek. Doporučuji si pod ně nakreslit i jednotlivé jamky, tak jak jsou na obrázku, tedy: 2 * 3par, 5 * 4par, 2 * 5par
2. rozložit jamky do svého hracího pole:
3. přidat jamky
4. rozmístit vodu a označit auty
* pro názornost zvýrazněna jednotlivá pole barvami - zeleně jamky, modře voda, červeně auty
5. dopít svařák a nalít si nový
Postup hry:
---
Pár tipů z herní praxe: hra je docela rychlá, vyžaduje trochu jiné soustředění, než běžné lodě a dobrou přípravu svého hracího pole. Po přípravě si zkontrolujte, že máte své hřiště doopravdy pečlivě připraveno a že vám žádná jamka nechybí a zároveň, že se nikde nedotýkají. Využívejte vod - sice vám soupeř trefí jamku, ale voda mu přeruší jeho tah, takže máte šanci trefit jeho jamky dříve. Pečlivě si označte auty - je to důležitý herní prvek, který mnohé napoví... ať se pak netrápíte při hře, jestli tam A být má, nebo ne. Ve svém hracím poli si označujte pouze pole, které soupeř trefí, nevyškrtávejte si ve své devítce nic dopředu (dá se pak dobře řešit, co kdo kdy říkal). No a libovolně modifikujte, užijte si hru a pro pořádek: ano, je to hodně zjednodušené. A bunkery tam nejsou, protože se z nich prostě blbě hraje! HEZKOU HRU
---
JAMKOVKA
počet hráčů: 2
potřeby: čtverečkovaný papír, psací tužky
doporučený věk: 6+
cíl hry: zahrát jako první všech devět jamek soupeře
Hra v krátkosti: Každý z hráčů si připraví dvě hrací pole 10x10. Jedno pro sebe, jedno pro soupeřovu devítku. Do svého pole umístí všechny své jamky, soupeř učiní to samé. Jakmile je toto hotovo, hráči se střídají ve svých ranách do soupeřovi devítky - cílem je jako první zasáhnout všech devět jamek soupeře (polí z vyznačenou vlaječkou).
Pravidla hry a příprava:
Jamkovka nemá komplikovaná pravidla. Jedná se o upravená pravidla známé hry Lodě, případně chcete-li námořní bitva, jejíž pravidla najdete např. tady, tady nebo tady.
1. příprava hracího pole - hřiště: oba hráči si připraví dve hrací pole o rozměru 10x10. Svislou osu označí kvůli souřadnicím čísly 1-10, vodorovnou A-J, viz obrázek. Doporučuji si pod ně nakreslit i jednotlivé jamky, tak jak jsou na obrázku, tedy: 2 * 3par, 5 * 4par, 2 * 5par
2. rozložit jamky do svého hracího pole:
- jamky (ferveje) se nesmí sami sebe nikde dotýkat, ani rohem!
- jamky (ferveje) se mohou svojí stranou nebo i rohem dotýkat okraje hracího pole (hřiště)
- je potřeba do svého hracího pole umístit všech devět jamek
- u jamek typu dogleg (mají zatáčku či dvě) je jedno, kam tu zatáčku zvolíte, tzn. mohou být stejné, obráceně atd. Je potřeba zachovat tvar, ale ne jeho orientaci.
3. přidat jamky
- do všech umístěných jamek na jejich konec přidejte vlaječku (písmeno P).
- právě jedna praporková tyč může být umístěna na libovolném okraji dané jamky
4. rozmístit vodu a označit auty
- 5 x voda: do jednotlivých jamek umístěte 5 x znak vodní překážky (vlnovka) - musí být umístěna pouze na fervejích jednotlivých jamek, tzn. ne tam, kde je praporkova tyč. "Vodu" nemusíte použít.
- vyznačení autů: čtverečky pole (hřiště), která nesousedí s žádnou jamkou, tzn. mezi autem a jamkou je jeden volný čtvereček - taková pole označíme písmenem "A"
* pro názornost zvýrazněna jednotlivá pole barvami - zeleně jamky, modře voda, červeně auty
5. dopít svařák a nalít si nový
Postup hry:
- hráči se ve hře střídají, první na odpaliště jde hráč s reálně nižším HCP (případně dle domluvy)
- cílem je trefit jako první devět soupeřových praporkových tyčí (jamek) - tedy není potřeba projít (potopit) celé jamky, jako v lodích
- hráč zvolí souřadnici soupeřova hřiště, např. A1, soupeř reaguje pravdivě dle svého nákresu jednou z následujících možnosti (hráč si soupeřovo sdělení poznamená do svého plánku soupeřova hřiště):
- trefena P (praporková tyč/jamka) - soupeř oznámí: jamka je tvoje + 3/4/5 par (doplní kolika par trefená jamka je) + hráč hraje znovu!
- trefena fervej jamky - soupeř oznámí: fervej 3/4/5 paru (doplní kolika par trefená fervej je) + hráč hraje znovu!
- trefena Voda jamky (vlnovky) - soupeř oznámí: voda (bez informace kolika par jamka je, přeci jen - trefit vodu je špatný, takže méně info, ale zase je jisté, že je voda v "jamce"), hráč znovu nehraje (trest), hraje soupeř
- ---
- trefen raf (oblast mimo ferveje/jamky) - soupeř oznámí: raf ... a hraje soupeř
- trefen A (Aut) - soupeř oznámí: aut ... a hraje soupeř
- hráči se ve svých ranách střídají tak dlouho, dokud jeden z hráčů netrefí všech devět jamek (P) soupeřova hřiště
---
Pár tipů z herní praxe: hra je docela rychlá, vyžaduje trochu jiné soustředění, než běžné lodě a dobrou přípravu svého hracího pole. Po přípravě si zkontrolujte, že máte své hřiště doopravdy pečlivě připraveno a že vám žádná jamka nechybí a zároveň, že se nikde nedotýkají. Využívejte vod - sice vám soupeř trefí jamku, ale voda mu přeruší jeho tah, takže máte šanci trefit jeho jamky dříve. Pečlivě si označte auty - je to důležitý herní prvek, který mnohé napoví... ať se pak netrápíte při hře, jestli tam A být má, nebo ne. Ve svém hracím poli si označujte pouze pole, které soupeř trefí, nevyškrtávejte si ve své devítce nic dopředu (dá se pak dobře řešit, co kdo kdy říkal). No a libovolně modifikujte, užijte si hru a pro pořádek: ano, je to hodně zjednodušené. A bunkery tam nejsou, protože se z nich prostě blbě hraje! HEZKOU HRU
Upraveno: