- Klub
- Pysely
- HI (HCP)
- 26.7
Jak všichni víme, golfové simulátory se těší velké oblibě zejména mezi golfisty nacházející se v lokalitách trpící na vrtochy počasí alá nekonstantní teplota vzduchu přes den klesající pod 5 stupňů celsia. O alternativních skupenstvích sloučeniny H20 padající z nebes nemluvě. Sezóna nám nyní končí, takže se jedná o téma nejaktuálnější neb každý golfista nyní řeší existenční otázky typu „Jak přežiji do jara?“ nebo „To jako budu muset být doma?!?“. Netřeba však zoufat, investigativní žurnalisté 19. Jamky možná našli řešení i pro těch málo z nás, co nemají volnou místnost v rodinném domě o rozměrech 5x3m s adekvátně vysokým stropem a volných cca 20 000,- USD což jsou požadavky na nejlevnější simulátory. Je zde pravděpodobně i řešení pro ty, co nechtějí investovat ani cca 2500,- USD do domácích skoro simulátorů ala SkyTrak nebo ještě levnějšího Optishotu. Dokonce i pro ty, co odmítají šaškovat u Nintenda wii (neb to lze hrát i v sedě), případně si řádně prokrvit ruce u M$ Kinectu. Možné řešení se objevilo v březnu 2017, kdy @requo našel na Kickstarteru zajímavý korejský projekt PhiGolf. Projekt nás zaujal, tak jsme se rozhodli jej podpořit. Nyní již máme výrobek v rukou a je na čase se podívat, jak to tedy je.
Co je PhiGolf?
Dle autorů projektu se jedná o první multiplatformní golf simulátor, kterému stačí pouze hůl a smartphone. Fyzicky jde o malý bluetooth sensor, který si přiděláte na grip golfové hole, snímající trajektorii švihu. Takových krabiček zde existuje mnoho, více či méně povedených (3Bay, Clubhub, Zepp, Swingbyte… více o těchto krabičkách a jejich srovnání například zde). Zásadním rozdílem oproti těmto sensorům je v aplikaci a určení: až doposud byl účel těchto sensorů golfový tréning (analýza švihu, leckde doplněná o virtuální coache) nebo monitoring statistik vaši hry. Sensory vždy vyžadovaly užití skutečné hole (tedy i prostoru kolem) a full kontaktu s míčem. Následně hodnotily jak hezky šviháte a říkaly, co máte zlepšit. Pár z nich zkoušelo dopočítávat reálnou trajektorii míče a teoretickou vzdálenost, nicméně účel byl stále stejný: zlepšení techniky. Tady je to trochu jiné. PhiGolf lze přidělat nejen na golfovou hůl, ale i na hůl tréninkovou nebo samotný grip. Jak bylo naznačeno, zaměření aplikace není zlepšení vaši golfové techniky nebo statistika hry, ale golfová hra a zábava s tím spojená. K dispozici jsou podobné funkce, které známe z velkých simulátorů:
Vaříme s jamkou: Domácí golfový skoro simulátor
Na domácí simulátor budeme potřebovat: 9g PhiGolf sensoru, 129g iPhone/ipad s aplikací, 425g Apple TV (lepší sledovat hru na 55“ TV než na 5“ mobilu), 20kg UHD TV a 1ks cvičné hole.
Spustíme aplikaci, zapneme sensor na holi, zapneme mirroring obrazovky iphonu směrem na Apple TV.
Zvolíme si mód Stroke play a máme k dispozic následující možnosti.
Následně již začíná samotná hra. Vidíte svého avatara na hřišti, máte indikováno z jakého povrchu hrajete (fw, rough, písek, green…), vidíte směr větru, mapku hřiště a hůl, kterou hrajete. Můžete měnit směr hry a hůl. Dále je zde indikace, zda můžete hrát (tedy zda aplikace registruje sensor ve správné poloze založení hole). Obrázky zde jsou asi vše říkající, takže už stačí jen švihnout…
Po provedení švihu prakticky ihned vidíte animaci letu míčku tak, jak ji známe z jiných simulátorů. Obecně lze říci, že grafika je na velmi slušné úrovni a když fouká vítr, tak se stromy krásně vlní.
Pokud dostaneme míček na green, máme velmi pěkný přehled o každém breaku co nás čeká při puttu.
Pár postřehů
Jestli mě něco opravdu hodně překvapilo, pak je to délka ran, které mi PhiGolf přisuzuje. Shoduje se totiž s realitou. Moje yardage je zde přesnější než na velkém simulátoru FullSwing. Naproti tomu doporučenou hůl mi nabízí většinou špatně neb předpokládaná délka vašich ran nelze nastavit a ani si aplikace nebuduje vlastní statistiku. U approach shotů tak musím vždy měnit hůl, jinak bych byl výrazně kratší. Další drobnost, hole ve Vašem bagu jsou nastavené na pevno a nelze to měnit. Mám tam tedy 3i, 5w nebo Aw, a žádný hybird ani LW. To malinko kazí běžné herní návyky u volby holí. Aplikace mi ukazuje rovnější trajektorie, než reálně hraji. Určitě toto funguje lépe s reálnou holí, neb člověk může škrtnout o zem atp. Uvidím, až to vyzkouším na drivingu nebo na reálném simulátor. Asi poslední věcí, co mi úplně nesedí je nemožnost zahrát hůře, než tripple boggy. Systém v případě horšího score jamku ukončí a jdete dál. Reálně to není až takové issue, neb vaše score zde bude pravděpodobně nižší než venku. Ale chybí zde ony nádherné okamžiky ze simulátorů, kdy se někdo zapeče +10.
Závěr
Pokud bych měl člověk říci jednou větou, o co vlastně jde, asi bych řekl toto: PhiGolf je WGT, kde délka a kvalita ran je závislá na vašem skutečném švihu. Provedení je poměrně zdařilé, uvidíme jak dlouho to člověka bude bavit. Rozhodně jde o skvělou příležitost, jak dát domácímu máchání s deštníkem před zrcadlem v zimním období nějaký nový rozměr. Uvidíme, kam dál se budou vyvíjet jednotlivé herní módy, které zatím mnoho možností nenabízí. Nákupu zatím nelituji, nicméně bez tréninkové hole a Apple TV (chrome castu) je zážitek asi poloviční. Pokud by člověk doma reálně pálil do sítě/plátna, pak by to chtělo lepší systém přehazování sensoru mezi holemi, ale to asi záměrem nebylo.
PS: puttovaní, srovnání s drivingem nebo simulátorem fullswing snad někdy příště.
THE END
Co je PhiGolf?
Dle autorů projektu se jedná o první multiplatformní golf simulátor, kterému stačí pouze hůl a smartphone. Fyzicky jde o malý bluetooth sensor, který si přiděláte na grip golfové hole, snímající trajektorii švihu. Takových krabiček zde existuje mnoho, více či méně povedených (3Bay, Clubhub, Zepp, Swingbyte… více o těchto krabičkách a jejich srovnání například zde). Zásadním rozdílem oproti těmto sensorům je v aplikaci a určení: až doposud byl účel těchto sensorů golfový tréning (analýza švihu, leckde doplněná o virtuální coache) nebo monitoring statistik vaši hry. Sensory vždy vyžadovaly užití skutečné hole (tedy i prostoru kolem) a full kontaktu s míčem. Následně hodnotily jak hezky šviháte a říkaly, co máte zlepšit. Pár z nich zkoušelo dopočítávat reálnou trajektorii míče a teoretickou vzdálenost, nicméně účel byl stále stejný: zlepšení techniky. Tady je to trochu jiné. PhiGolf lze přidělat nejen na golfovou hůl, ale i na hůl tréninkovou nebo samotný grip. Jak bylo naznačeno, zaměření aplikace není zlepšení vaši golfové techniky nebo statistika hry, ale golfová hra a zábava s tím spojená. K dispozici jsou podobné funkce, které známe z velkých simulátorů:
- Běžná hra „Stroke Game“ na 3 až jamek (detaily níže)
- Driving range – zvolíte si hůl a pálíte
- Nearest game – trefování kruhové výseče na nastavitelnou vzdálenost s podporou více hráčů a počítáním bodů
- Approach game – zjednodušená verze Stroke game na náhodné approach shoty
- Putting game – podobné jako Approach, ale tentokrát pouze putting
- Multiplayer game – comming soon (funkce zatím není k dispozici)
- Competitions – comming soon (funkce zatím není k dispozici)
Vaříme s jamkou: Domácí golfový skoro simulátor
Na domácí simulátor budeme potřebovat: 9g PhiGolf sensoru, 129g iPhone/ipad s aplikací, 425g Apple TV (lepší sledovat hru na 55“ TV než na 5“ mobilu), 20kg UHD TV a 1ks cvičné hole.
Spustíme aplikaci, zapneme sensor na holi, zapneme mirroring obrazovky iphonu směrem na Apple TV.
Zvolíme si mód Stroke play a máme k dispozic následující možnosti.
- Výběr hřiště (aktuálně pouze 3 18tky – Pebble Beach (USA), Wolf Hills (UK) a Sky High (Korea)
- Počet jamek – 3, 6, 9, 18 jamek s možností náhodného výběr (například 3 náhodné)
- Rychlost greenu – Normal / Fast (bez specifikace)
- Vítr – žádný, náhodný, slabý až silný (bez specifikace, ale u silného je to 6m/s+)
- Pin pozice – front, middle, back
- Gimmie – 0, 1, 2, 3m
- Mulligan – počet možnosti mulliganu (beztrestné storno rány)… 0 až 10 (defaultní setting je 10 J )
Následně již začíná samotná hra. Vidíte svého avatara na hřišti, máte indikováno z jakého povrchu hrajete (fw, rough, písek, green…), vidíte směr větru, mapku hřiště a hůl, kterou hrajete. Můžete měnit směr hry a hůl. Dále je zde indikace, zda můžete hrát (tedy zda aplikace registruje sensor ve správné poloze založení hole). Obrázky zde jsou asi vše říkající, takže už stačí jen švihnout…
Po provedení švihu prakticky ihned vidíte animaci letu míčku tak, jak ji známe z jiných simulátorů. Obecně lze říci, že grafika je na velmi slušné úrovni a když fouká vítr, tak se stromy krásně vlní.
Pokud dostaneme míček na green, máme velmi pěkný přehled o každém breaku co nás čeká při puttu.
Pár postřehů
Jestli mě něco opravdu hodně překvapilo, pak je to délka ran, které mi PhiGolf přisuzuje. Shoduje se totiž s realitou. Moje yardage je zde přesnější než na velkém simulátoru FullSwing. Naproti tomu doporučenou hůl mi nabízí většinou špatně neb předpokládaná délka vašich ran nelze nastavit a ani si aplikace nebuduje vlastní statistiku. U approach shotů tak musím vždy měnit hůl, jinak bych byl výrazně kratší. Další drobnost, hole ve Vašem bagu jsou nastavené na pevno a nelze to měnit. Mám tam tedy 3i, 5w nebo Aw, a žádný hybird ani LW. To malinko kazí běžné herní návyky u volby holí. Aplikace mi ukazuje rovnější trajektorie, než reálně hraji. Určitě toto funguje lépe s reálnou holí, neb člověk může škrtnout o zem atp. Uvidím, až to vyzkouším na drivingu nebo na reálném simulátor. Asi poslední věcí, co mi úplně nesedí je nemožnost zahrát hůře, než tripple boggy. Systém v případě horšího score jamku ukončí a jdete dál. Reálně to není až takové issue, neb vaše score zde bude pravděpodobně nižší než venku. Ale chybí zde ony nádherné okamžiky ze simulátorů, kdy se někdo zapeče +10.
Závěr
Pokud bych měl člověk říci jednou větou, o co vlastně jde, asi bych řekl toto: PhiGolf je WGT, kde délka a kvalita ran je závislá na vašem skutečném švihu. Provedení je poměrně zdařilé, uvidíme jak dlouho to člověka bude bavit. Rozhodně jde o skvělou příležitost, jak dát domácímu máchání s deštníkem před zrcadlem v zimním období nějaký nový rozměr. Uvidíme, kam dál se budou vyvíjet jednotlivé herní módy, které zatím mnoho možností nenabízí. Nákupu zatím nelituji, nicméně bez tréninkové hole a Apple TV (chrome castu) je zážitek asi poloviční. Pokud by člověk doma reálně pálil do sítě/plátna, pak by to chtělo lepší systém přehazování sensoru mezi holemi, ale to asi záměrem nebylo.
PS: puttovaní, srovnání s drivingem nebo simulátorem fullswing snad někdy příště.
THE END
Upraveno moderátorem: