Pokud bychom měli dodržovat nějakou logiku férovosti, tak každý kdo přispěje k nějakému obchodu, by za to měl něco získat. My odměňujeme stávající členy, pokud přivedou do klubu někoho nového. Bookingu platím provizi za to, že mne dokázal promovat tak, aby si mne nový zákazník našel. TeeTime nabízí mé hrací časy a pokud si je díky tomu někdo zakoupil, nechť tu provizi dostane také. Pokud jsem si nová bezdrátová sluchátka od Alzy koupil díky reklamě na 19. jamce a prolinku, nechť je za to jamka odměněna.
Blbé na tom je, že se obtížně zjišťuje to, zda se skutečně zprostředkovatel nějak podílel na zisku toho nového zákazníka. Mnohokrát se mi stalo, že klient mi volal o rezervaci na hotel a já mu ji potvrdil s tím, ať rezervaci pošle mailem. No a on klikl na první odkaz ve vyhledávači na profil na Bookingu a udělal to přes ně. Stejně tak se mi stalo, ještě v době kdy TT volně prodával darovaná fee, že aniž bych o tom věděl, nabízeli na svém webu fee levněji než já na recepci - a zákazník přímo od pultu na recepci toto fee koupil levněji přes ně, než přímo ode mě.
Definovat tu hranici je dle mého nemožné a každý obchodník si musí sám rozmyslet, zda je samostatně dostatečně silný, aby to utlačil sám a nebo se spojí s dalšími s rizikem toho, že část příjmu padne jako oběť této spolupráci...
Já po proniknutí do této problematiky řeším většinu rezervací tak, že kontaktuji dané zařízení napřímo s tím, že k nim chci dorazit a nechť pošlou nabídku. Vím pak, že jsem udělal maximum pro svůj zisk a zároveň dal danému provozu možnost mi udělat nabídku takovou, kterou oni považují za pro ně odpovídající - nejsou tlačeni okolnostmi provizí atd.